Educació Física i Música

“L'EDUCACIÓ FÍSICA TAMBÉ ÉS EDUCACIÓ”

Els experts defensen el valor de la matèria més enllà de la prevenció de l'obesitat. En destaquen el caràcter socialitzador, integrador i dinamitzador.

El passat 2 de juny de 2008 Carol Biosca va publicar al diari AVUI un article prou interessant sobre l’Educació Física.

Us en fem cinc cèntims..
       
"L'educació física ja no és el salt del plint i les taules de gimnàstica; és una manera d'actuar sobre l'educació integral de les persones a través del cos i el moviment i a partir d'experiències molt directes i molt vivencials". Amb aquesta sentència defensa Albert Batalla, degà de la Facultat de Formació de Professorat de la Universitat de Barcelona, la necessitat d'un "canvi de xip" al voltant de l'assignatura pel que fa al paper que desenvolupa en l'actualitat en la formació dels escolars i a la seva importància com a portadora d'uns valors que sovint no li són reconeguts.

Valors que tenen a veure no només amb la prevenció en la lluita contra l'obesitat, amb els quals els experts lamenten que s'ha associat gairebé exclusivament, de forma errònia, l'assignatura. Sinó també vinculats a qüestions tan importants com la socialització dels joves i nens i la integració dels nouvinguts, amb la contribució a la millora de les relacions personals, o amb la dinamització dels centres educatius i alhora d'ensenyar una nova manera de viure el lleure.

Aportació de nous valors

"L'educació física ha evolucionat al mateix temps que la societat; els valors que aporta avui són molt diferents dels de fa 20 anys", afirma el sr. Enric Maria Sebastiani professor de la Facultat de Pedagogia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull.

Per a la investigadora Maria Prat, de l'àrea de didàctica de l'expressió corporal de la Universitat Autònoma, l'educació física és una "eina privilegiada" per afavorir l'adquisició d'uns valors individuals i socials. Un potencial donat per la "gran quantitat de relacions personals" que intervenen en el joc, l'esport i l'expressió corporal; "la presència de conflictes, l'aprendre a cooperar i competir, el seu llenguatge universal" (que facilita la integració dels nouvinguts) i el caràcter  "vivencial i lúdic de la matèria".

L'exprofessora d'educació física Mariona Corbella, de la Fundació Mensalus, destaca la repercussió alhora de fomentar hàbits saludables, millorar la qualitat de vida i prevenir trastorns de conducta.

Facilita la comunicació

El doctor Josep Cabedo, de Blanquerna, destaca la importància d'un desenvolupament motor equilibrat per reforçar l'autoconfiança, i la "transferència" dels aprenentatges a altres àmbits de la vida quotidiana.

Després de la lectura d'aquest article, com diu la vella dita... "Es pot dir més fort, però no més clar".

LA MÚSICA EN EL NOSTRE CENTRE

El Departament de Música està format per dues professores, Cristina Oliver i Sònia Vives  i un professor Rafa Libros.

El nostre Departament promou, motiva i participa, dins del possible, en tots els projectes musicals adreçats al nostre alumnat.

 

 Actualment participem en aquests projectes musicals:

 

  • Projecte transversal “Viu la Música”
  • Tallers de sardanes del “Grup sardanista de la població”.
  • Tallers de danses tradicionals amb “L' Esbart dansaire de la població”.
  • “Edudansa”, projectes musicals en coordinació amb els Centres de Primària.
  • Celebració de Santa Cecília , patrona dels músics. Cada 22 de novembre gaudim d’un dia on el nexe d’unió entre els diferents departaments és la música.
  • PRACTICUM I i II de la UAB, professorat Novell en pràctiques, sota la nostra tutorització.
  • Treballs de Recerca (TR) del Batxillerat tutoritzats pel professorat de Música.
  • “Intercanvi de Nadales” en coordinació amb tots el Centres educatius de la ciutat i amb una actuació pública de tots els nivells escolars.
  • “Concert de Nadal”  adreçat a l’alumnat del nostre Centre i a les seves famílies.
  • “Concert de Sant Jordi” actuacions de l’alumnat a la Cerimònia de lliurament de premis dels Jocs Florals de cada curs.
  • “Carnestoltes” amb comparses de l’alumnat i del professorat.
  • Taller de “Danses escoceses” pel professorat i Mestres del municipi.
  • Taller de “Batucada” pel professorat i Mestres del municipi.
  • 8 de Març: Dia de la Dona treballadora: Actuacions musicals (cançó i dansa) dins de la Programació de la Jornada a nivell municipal , si s’escau.
  • “Trobada de Corals de Secundària” dirigida pel Mestre Constantí Sotelo amb més de 6.000 alumnes que hi participen d’arreu de Catalunya.
  • “Com Sona l’ESO” Teatre Musical amb més de 1500 participants de València, Balears i Catalunya.
  • Concert per la “Cerimònia de Lliurament d’Orles” per l’alumnat que supera l’ESO.
  • ERASMUS+ projecte K2 de mobilitat d’alumnes i professors dins l’àmbit europeu . Projecte interdisciplinar de diferents àrees curriculars on l’anglès , castellà i les llengües pròpies es treballen simultàniament.
  • 7ena Trobada  amb Dalziel High School d’Escòcia . Visita programada d’intercanvi d’experiències on l’anglès és l’idioma vehicular i la música ens envolta
  • I creació de tot tipus de projectes musicals d’Innovació pedagògica.

Com a novetat, enguany, hem engegat un concurs “caçatalents” adreçat a tot l’alumnat de l’Institut anomenat “Got Stars” amb la voluntat d’afavorir el desenvolupament de les habilitats artístiques de l’alumnat que no tenen cabuda dins el projecte curricular.

Rafael Libros
Josep M. Ayuso
Cristina Oliver
Carles Bonsoms i Canet
Sònia Vives

GIMNÀS: Espai polivalent de 200 m2 (20 mts x 10 mts) . Amb una alçada de 5 metres que permet una variada pràctica d'activitat física: Escalfament, jocs pre-esportius, treball de la condició física (circuits de força-resistència, flexibilitat, velocitat de reacció, etc.), esports de raqueta, pre-lluita, pràctica de "boulder" (rocòdrom horitzontal), etc.

PISTA POLIESPORTIVA: Espai polivalent de 900 m2 (50 mts x 18 mts), que permet la pràctica poliesportiva de l'alumnat: Bàsquet, handbol, futbol, futbol-sala, hoquei sala, rugby, voleybol, tennis, etc.

AULA DE MÚSICA

Espai per expressar-se artísticament.

Taules i cadires per l’alumnat.

Instrumental Orff i armaris per la seva correcta conservació:

PAD: Percussió d’Alçada Determinada: carillons, marimbes, xilòfons, metal·lòfons.

PAI: Percussió d’Alçada Indeterminada: triangles, caixes xineses, panderos, panderetes, cròtals, plats, claus, sonalls, castanyoles, güiros, maraques, etc.

 

Tubs Sonors. Kazoos (aeròfons) . Melòdiques (aeròfons). Faristols. Bateria. Guitarres. Ukelele. Baix elèctric. Saxos. Tible. Acordió. Jembé. Darbuka. Teclats, etc...

4 Ordinadors de consulta i/o pràctica d’edició musical dins l’aula.

Piano de paret i piano elèctric per acompanyar a l’alumnat

Ordinador del professorat amb connexió a Internet i projector amb pantalla interactiva.

Partitures. Paper de pentagrama. Rúbriques d’avaluació. Fotocòpies amb activitats.

Llibres de suport (en format paper i/o digital).

Gravadora digital.

Equip de so amb taula multipistes, microfonia i altaveus per a les grans ocasions.

:: Pla docent d'EDUCACIÓ FÍSICA. 1r BATXILLERAT

:: Plans docents d'EDUCACIÓ FÍSICA. ESO

Plans docents d'Educació Física. ESO 2019-2020 (s'estan actualitzant)